Probleemstelling bij praktijkonderzoek
Abonnementkosten: € 12.50
Beschrijving: In de nieuwe methodologische reeks Methoden en technieken voor het pedagogisch onderzoek, van het Centrum voor Methodologie van het Pedagogisch Onderzoek K.U.Leuven willen wij studies publiceren die gewijd zijn aan onderzoeksmethoden en analysetechnieken. Wij hebben hierbij vooral de bruikbaarheid van nieuwe bevindingen op het gebied van de pedagogische wetenschappen in het bijzonder en de sociale wetenschappen in het algemeen, op het oog. De redactie van de reeks bestaat uit Chris Masui, Limburgs Universitair Centrum, Patrick Onghena, K.U.Leuven, Gilberte Schuyten, U.Gent en Agnes De Munter, K.U.Leuven (hoofdredactie). In het eerste boek uit deze nieuwe reeks, Probleemstelling bij praktijkonderzoek, reikt de auteur aan vorsers en praktijkwerkers een verantwoorde leidraad aan voor bruikbare probleemstellingen bij praktijkonderzoek. De theoretische inzichten worden er toegelicht aan de hand van de probleemanalyse bij het onderzoek naar het verschil in schools presteren tussen jongens en meisjes. Binnen het raam van het natuur-cultuur debat en de ontwerpkunde (van T. de Jong) worden voor eenzelfde problematiek twee verschillende probleemstellingen gepresenteerd. Tevens wordt verduidelijkt dat de visualisering en de methodische beheersing van de gerezen problemen niet alleen op objectieve gronden ontstaan, maar ook beinvloed worden door de theoretische inzichten en de normen en waarden van de vorsers.
Dit artikel wordt u aangeboden door: Wannaboeks-Algemeen
Mail dit artikel naar een vriend / kennis / familielid