Het universitaire bedrijf in Nederland

Het universitaire bedrijf in Nederland

Abonnementkosten: € 12.00
Beschrijving: Efficiency â excellentie â professionalisering â rendementsverbetering: elke universitaire beleidsnota staat tegenwoordig bol van dergelijke termen. Universiteiten moeten zich onderscheiden, met minder geld meer studenten snel aan een bul helpen en zo efficiënt mogelijk excellent onderzoek doen waarvan de samenleving maximaal profiteert. Daarom wringen zij zich in de ene reorganisatie na de andere, volgens telkens nieuwe managementmodellen. Het aantal ambtenaren en managers dat moet zorgen voor rendementsverbetering in het onderwijs, ondersteuning van het onderzoek, bewaking van de efficiency en nog veel meer, is hierdoor explosief toegenomen. Alom wordt nu de klacht aangeheven, dat de universiteit is overgenomen door managers. Deze bundel beantwoordt de vraag hoe het zover heeft kunnen komen met de universiteit waar eens het gezag van de hoogleraar vrijwel onaantastbaar was.Inhoud: PIM HUIJNEN, Een vroeg verbond van kennis en kapitaal. L.K. Wolff en de professionalisering van het voedingsonderzoek in de jaren 1920 en 1930 PETER JAN KNEGTMANS, De rector of een directeur? Over macht en voorrang aan de Universiteit van Amsterdam, 1945-1955 HENK VAN RINSUM/ARIE DE RUIJTER, Van primus inter pares in de universitas tot chief executive officer in de McUniversity. De decaan als hybride functionaris LEEN DORSMAN, Professionalisering als probleem. De val van een college van bestuur LYANA FRANCOT/BALD DE VRIES, Adieu von Humboldt?Over domme organisaties en slimme mensen JUDITH THISSEN, Informatie of reputatie? Vijftig jaar Utrechts beleid ten aanzien van de pers- en publieksvoorlichting over wetenschappelijk onderzoek

Dit artikel wordt u aangeboden door: Wannaboeks-Algemeen
Mail dit artikel naar een vriend / kennis / familielid

© 2024 Boeken koop je op boekshoponline.nl  |  Wij hebben momenteel 82119 artikelen in ons bestand