Het professionele groepsteam

Het professionele groepsteam

Abonnementkosten: € 14.25
Beschrijving: "Groepsteams vervullen in de residentiële en de semi-residentiële jeugdhulpverlening een belangrijke kernfunctie. De pedagogisch medewerkers die gezamenlijk het groepsteam vormen, zijn verantwoordelijk voor een succesvolle opvoeding en behandeling van de jeugdigen en voor een efficiënte samenwerking met de ouders. Groepsteams zijn samengesteld uit pedagogisch medewerkers die per definitie van elkaar verschillen, wat de samenwerking er niet eenvoudiger op maakt. Goede teamsamenwerking moet geleerd worden!Dit boek beschrijft op praktische wijze een integratief trainingsmodel waarmee het teamfunctioneren kan worden verbeterd. Onderdelen van dit trainingsmodel zijn doelgericht werken, feedbackprocessen stimuleren, de diversiteit van de pedagogisch medewerkers centraal stellen en functionele besluitvormingsprocessen leren. Het model is wetenschappelijk op zijn effectiviteit onderzocht en de onderzoeksresultaten hebben de werking ervan bevestigd.Het boek is bestemd voor professionele pedagogisch medewerkers, diegenen die daarvoor worden opgeleid en alle functionarissen die betrokken zijn bij teamprocessen.Uit de inhoud1. VAN AMBACHT NAAR TEAMSAMENWERKING 1.1 Inleiding1.2 Historische schets over de organisatie van de arbeid in het bedrijfsleven 1.3 Historische schets over de organisatie van de arbeid in de residentiële jeugdhulpverlening1.4 De pedagogisch medewerker1.5 Sturingscriteria 1.6 Onderzoek naar de verbetering van het teamfunctioneren 2. HET ONDERZOEK 2.1 De aanleiding 2.2 Het onderzoeksmodel2.3 De vragenlijsten 2.4 De organisatie van het onderzoek 3. INTRODUCTIE VAN DE INTEGRATIEVE TEAM-TRAINING 3.1 Inleiding 3.2 De algemene systeemtheorie 3.3 De communicatietheorie 3.4 De diversiteit van de pedagogisch medewerkers 3.5 De positie van de trainer 3.6 De functie van het rollenspel 4. DE SYSTEEM- EN DE COMMUNICATIETHEORIE 4.1 Trainingsonderdeel: de systeemtheorie 4.2 Trainingsonderdeel: de communicatietheorie 4.3 Het effect van de integratieve teamtraining 5. DE EIGEN PERSOON VAN DE PEDAGOGISCH MEDEWERKER5.1 Introductie 5.2 Het genogram 5.3 Het effect van het werken met een genogram 5.4 Het begrip loyaliteit 5.5 Het effect van de integratieve teamtraining 6. DOELGERICHT WERKEN6.1 Doelrealisatie 6.2 Voorwaarden voor doelrealisatie6.3 Het fasenmodel6.4 Het effect van de integratieve teamtraining 7. FEEDBACK 7.1 Het effect van de integratieve teamtraining 8. BESLUITVORMING 8.1 Het belang van goede besluitvorming 8.2 Het belang van leiderschap in teambesprekingen8.3 Het effect van de integratieve teamtraining 8.4 De evaluatiebijeenkomsten 9. DE RESULTATEN NA DE INTEGRATIEVE TEAMTRAINING9.1 Algemeen 19.2 Relevante onderzoeksresultaten na de integratieve teamtraining 9.3 De waardering van de integratieve teamtraining 9.4 De functie pedagogisch medewerker 9.5 Organisatorische aspecten9.6 Samenvattende conclusies 10. EINDCONCLUSIE EN AANBEVELINGEN10.1 Het effect van de integratieve teamtraining 10.2 De doelgroepen 10.3 De rol en de positie van de trainer 10.4 De grootte van de trainingsgroep 10.5 Vertrouwen als basis voor deelname aan de integratieve teamtraining10.6 De taak en verantwoordelijkheid van de organisatie 10.7 De integratieve teamtraining als vertrekpunt voor de verdere ontwikkeling van het teamfunctioneren10.8 De positie van het groepsteam in relatie tot de cliënt 10.9 Het bestaansrecht van de residentiële jeugdhulpverlening "

Dit artikel wordt u aangeboden door: Wannaboeks-Algemeen
Mail dit artikel naar een vriend / kennis / familielid

© 2024 Boeken koop je op boekshoponline.nl  |  Wij hebben momenteel 82119 artikelen in ons bestand