Groepsteams in de residentiele jeugdhulpverlening

Groepsteams in de residentiele jeugdhulpverlening

Abonnementkosten: € 30.50
Beschrijving: "De kwaliteit van de residentiële jeugdhulpverlening wordt in belangrijke mate bepaald door het functioneren van de groepsteams. Onderzoek naar de aspecten die bepalend zijn voor het teamfunctioneren is een nog onontgonnen terrein. Dit geldt eveneens voor het onderzoek van trainingsmodellen waarmee het teamfunctioneren kan worden verbeterd.In dit boek worden belangrijke teamaspecten op een inzichtelijke wijze geanalyseerd en geoperationaliseerd. De auteurs presenteren een model om het teamfunctioneren te verbeteren: de integratieve teamtraining. Ze hebben ook de effectiviteit van deze teamtraining onderzocht. De onderzoeksresultaten bevestigen de positieve werking van het traingsmodel en ondersteunen de planmatige en systematische investering in het functioneren van groepsteams.Het boek is bestemd voor de professionals in de jeugdhulpverlening die betrokken zijn bij teamprocessen.Groepsteams in de residentiële jeugdhulpverlening1. INLEIDING 1.1 De aanleiding tot het onderzoek 1.2 Het groepsteam als object van studie 1.3 De opzet van het boek 2. HET FUNCTIONEREN VAN HET GROEPSTEAM ALS KERN VAN OPVOEDING EN BEHANDELING: EEN PRAKTIJKVERKENNING2.1 Redenen voor kwaliteitsverbetering in de residentiële jeugdhulpverlening2.2 Residentiële jeugdhulpverlening; een maatschappelijke realiteit 2.3 Het groepsteam als kernfunctie in de organisatie van de residentiële jeugdhulpverlening2.4 Het functioneren van het groepsteam in de praktijk 2.5 Problematische aspecten van het teamfunctioneren die verbetering behoeven3. PLAN VAN AANPAK 3.1 De doelgroep 3.2 Het integratieve trainingsmodel 3.3 De praktische toepassing van de integratieve teamtraining 3.4 De evaluatie 4. THEORETISCH KADER VAN HET ONDERZOEK 4.1 Kerngedachten en definiëring 4.2 Het probleemoplossend vermogen 4.3 De besluitvorming 4.4 De doelgerichtheid 4.5 De cliëntgerichtheid4.6 De ontwikkelingsgerichtheid 4.7 Onderlinge samenhang 4.8 Verdere deelvragen 4.9 Onderzoeksaspecten als onderzoeksvariabelen 5. DE UITVOERING VAN DE INTEGRATIEVE TEAM-TRAINING 5.1 Dag 1: De systeem- en communicatietheorie5.2 Dag 2: De diversiteit van de pedagogisch medewerkers 5.3 Dag 3: De doelgerichtheid 5.4 Dag 4: Feedback 5.5 Dag 5: Besluitvorming 5.6 Evaluatiebijeenkomsten5.7 Operationalisering van de integratieve teamtraining 6. EVALUATIE VAN DE INGREEP I: OPZET VAN HET ONDERZOEK6.1 Doelstelling, onderzoeksvraag en deelvragen 6.2 De onderzochte groepen 6.3 Methode6.4 Onderzoeksdesign6.5 Instrumenten 6.6 Procedure 7. EVALUATIE VAN DE INGREEP II: RESULTATEN 7.1 Het vergelijkingsmodel 7.2 Eerste meting 7.3 Tweede meting 7.4 Overige bevindingen functieanalyse 8. DISCUSSIE EN CONCLUSIES 8.1 De resultaten 8.2 Methodologische overwegingen 8.3 Aanpassing van het conceptueel model "

Dit artikel wordt u aangeboden door: Wannaboeks-Algemeen
Mail dit artikel naar een vriend / kennis / familielid

© 2024 Boeken koop je op boekshoponline.nl  |  Wij hebben momenteel 82119 artikelen in ons bestand