De schoolleider en lumpsum

De schoolleider en lumpsum

Abonnementkosten: € 35.00
Beschrijving: praktijkserie Basisschool ManagementDe Schoolleider en LumpsumLumpsum is nu definitief ingevoerd in het primair onderwijs. Het bevoegd gezag, het schoolbestuur dus, krijgt nu alleen nog maar geld om de scholen in stand te houden. In veel situaties zijn besturen op afstand gegaan en is de dagelijkse leiding in handen gelegd van het bovenschools management. Deze functio-narissen zijn bij uitstek betrokken geweest bij de invoering van lumpsum. In deze serie Basisschoolmanagment zijn al twee deeltjes over lumpsum verschenen. De eerste (nummer 34) behandelt vooral de achtergronden en de techniek, de tweede (nummer 35) het beleid en beheer bij lumpsum. Dit derde gaat over de betekenis van lumpsum voor het werk van de schoolleider. Het is vooral dus gericht op de directeur in een een- of meerpitterssituatie. Ook voor bovenschoolse directeuren kan het een inspiratiebron zijn.Lumpsum is iets dat vele die werken in of betrokken zijn bij het primair onderwijs raakt, ook al is dat niet direct wat men verwacht. Lumpsum is veel meer dan een verandering in de bekostiging. Het heeft invloed op de bestuurlijke organisatie. De medezeggenschap verandert mee en daar-mee zullen zowel personeelsleden als ouders beter ge ormeerd (willen) worden over de gevolgen van deze nieuwe bekostiging en betrokken worden in de besluitvorming over nieuw (financieel) beleid. In het ‘hart’ van dit gebeuren zit de schoolleider, die met al deze geledingen te maken heeft. De spin in het web die verantwoordelijk is voor goed onder-wijs en dus ook met de zaken die daarmee te maken hebben. Veel schoolleiders zijn ‘echte onderwijsmensen’, hebben zelf jaren voor de klas gestaan of doen het nog. Hun keuze om leiding te geven aan een onderwijsorganisatie komt vooral voort uit hun betrokkenheid bij het onderwijs, het werken met kinderen en het samenwerken met collegas en ouders.Hoe moet de schoolleider nu met lumpsum omgaan? Dit boekje gaat in op alle gevolgen van lumpsum voor een school en in het bijzonder de wijze waarop de schoolleider daarop kan reageren, ieder op z'n eigen manier. Het gaat niet over financieel management of ‘hoe leer ik boekhouden’ in een paar weken. Alle voor de schoolleider bekende beleidsterreinen worden daarin betrokken. Zoals de relatie tussen het onderwijs en de bekostiging van het personeel, de informatie en het personeelsbeleid, het financieel beleid in de brede zin (planning en control, omgaan met risicos, verdeling van middelen) en de exploitatie van de school, in het bijzonder het gebouw en de inventaris.‘Lumpsum en de schoolleider’ gaat dus vooral over de rol die de schoolleider speelt in de eigen organisatie als het gaat om de inzet van middelen. Het beidt veel informatie en zet aan het denken.Loek van der Kroon is werkzaam als boven-schoolse directeur bij een stichting voor Katholiek onderwijs. Sinds maart 2004 is hij pilotco rdinator lumpsum primair onderwijs. Hij heeft als bovenschoolse directeur in zijn portefeuille huisvesting en personeelsbeleid- en beheer. De auteur was hoofdredacteur van de Jaargids Londo en FBS en is hoofdredacteur van de praktijkgids bekostiging primair onderwijs en de financi desk primair onderwijs van Kluwer. Voor Octaaf (opleiding schoolleiders PO) is hij jarenlang docent geweest. Hij publiceert regel-matig in bladen. Hij is al jaren ook bestuurlijk actief, eerst als lid van de Raad van Toezicht van een school-begeleidingsdienst en is nu nog bestuurslid van een school voor VO.

Dit artikel wordt u aangeboden door: Wannaboeks-Algemeen
Mail dit artikel naar een vriend / kennis / familielid

© 2024 Boeken koop je op boekshoponline.nl  |  Wij hebben momenteel 82119 artikelen in ons bestand